måndag 4 augusti 2008

Klassiska Vipers går i graven

Milano Vipers, där bland annat Niklas Sundström spelade under lockout säsongen har begärts i konkurrs. Vipers som i många år har varit Italiens största hockeyklubb, och har bland annat fem raka liga titlar 2002-06, lämnar ett stort tomrum efter sig i italiensk hockey.


"Jag har tagit detta beslut då jag insåg att satsningen har misslyckas. Efter OS i Turin, trodde jag att det fanns möjlighet att bygga upp ett större intresse för sporten i Italien, men jag fick inte den respons som jag behövde. Det är ett tufft beslut eftersom jag verkligen älskar hockey,
men det är inte möjligt att investera vinstgivande i hockey i Italien så det var en tung insikt jag kom fram till när jag förstod att mitt projekt hade misslyckas." säger Vipers president Alvies Di Canossa.


Di Canossa var klubbens enda finansier och var även skaparen bakom LIHG (den italienska hockeyligan). Syftet med Di Canossas nystartade liga var att dem skulle vara självständigt ifrån FISG (det italienska vintersportsförbundet) med syfte att göra hockey till en mer profersionell sport i stövel landet.


Milano Vipers alltså bland annat fem raka titlar på 2000-talet och tog även silver 2007. Iår försökte man bygga laget med en mix av gamla spelare och unga talanger såsom Maco Insam och Michael Mazzacane. Målet var att inom fem år spela Champions League och etablera sig inom Europahockeyn. Men tyvärr så fanns det inte tillräckligt med sponsorer för att hålla skutan flytande och den klassiska klubben läggs ner. Det framgångsrika juniorlaget lever dock vidare.


Dem trogna Vipers fansen hoppas dock på fortsatt a-lagshockey och har planer på att, med hjälp av Di Canossa, att starta upp ett lag i andra eller tredje divisonen.

Inga kommentarer: